Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kazi Márton

2010.01.28

Ebben a menüpontban a legfontosabb rész a galériára mutató link. Most azonban egy kis beszámoló következik a járműállományom alakulásáról.

I. Őskor

Eleinte természetesen Piko mozdonyokkal kezdtem én is. A felső körön egy kék BN150-es szaladgált, a lenti körökre pedig egy BR110-es, egy Nohab, egy piros Gorilla, egy sárga BR106-os, valamint egy régi Gützold Szergej jutott. Sajnos (?) azt kell mondanom, hogy ma már hiába keresnénk ezeket. Igaz, sok közülük ma is megtalálható a repertoárunkban, csakhogy ezeket 1-2 éve vásároltuk a Vaterán. A másik nagy probléma az, hogy ezekről a régiekről fényképek sem készültek, így még a kezemben megfordult mozdonyok felidézése is néha gondot okoz, csakúgy mint a bemutatásuk. De vegyük őket szépen sorra, hogy mi történt velük:

1.) Gützold - Piko BN150

Eladtuk. Ez a mondat sok mozdonynál fog még szerepelni. Ennek oka a frissen befutó piko és roco mozdonyokkal szembeni lomhaságuk, akadozásuk volt. Azonban ma már tudjuk, hogy ez nem csak a mozdonyoktól, hanem a pálya állapotától és az akkori fejlettségi szinttől is függött. Épp ezért mai viszonyok mellett és a mai értéküket nézve az eladásuk rossz lépésnek bizonyult, és elkezdtük újra beszerezni őket. A mozdonyok egy gyors takarítás után a szín-roco sínhálózaton sokkal szebben futnak. Nézzünk pár okot, ami végülis a mozdonyok rossz futását, és így egyben az eladásukat is eredményezte:

- nem volt sínradír, síntisztító kocsi;

- nem ismertünk senkit, aki néha kitakarította volna őket, mi magunk pedig nem mertünk beléjük nyúlni;

- a Piko - Roco vegyes sínhálózat miatt;

- kuplungproblémák miatt;

- akadozó futásuk miatt (csak tele voltak kosszal...).

2.) Piko BR106

A sorsa bizonytalan, valószínűleg őt is eladtuk.

3.) Piko ES499 "Gorilla"

Szintén eladósorba került.

4.) Piko M61 "Nohab"

Eladása után az érte kapott pénz egy új Roco Nohabba lett beleszámolva.

5.) Gützold - Piko M62 "Szergej"

Ez a mozdony festését és motorját tekintve kissé egyedi volt. A Nohabhoz hasonlóan az ő árából Roco Szergej lett.

6.) Piko BR110

Sajnos általában mindenki tökrevág legalább egy mozdonyt modellezői "pályafutása" során, főleg ha az illető éppen 5 éves... Ő lett az én áldozatom. Túl sok "kakaót" adtam neki, így a kanyarból kirepülve a lépcsőházon át a földszintig meg sem állt, ahol darabokra törött.

7.) Piko E69

Eladtuk.

8.) Gőzös

Hát igen, lehet hogy kicsit gáz, de nem tudok róla egyebet, minthogy valószínűleg piko gyártmányú volt, és a legnagyobb fényt kibocsátó mozdony volt, amit valaha láttam. Később eladtuk.

II. A "második nemzedék"

Természetesen az eladott mozdonyok árából pálya- és gördülőállomány-fejlesztéseket hajtottunk végre. Így tehát vendégeskedett néhány mozdony az öreg piko-k fokozatos levonulása után, amelyek közül néhányat eladtunk, de a nagyobb részük csere keretében a másik két terepasztal valamelyikére került át. Lássuk hát ezeket:

1.) Roco "Svájci"

Ez ismét egy igen spéci megfogalmazás, de csak annyit tudok róla, hogy egy a svájci vasutak jelvényét magán hordozó, svájci szabványnak megfelelően világító piros villanymozdony volt. Eleinte nagyon meg voltunk vele elégedve, hiszen a ház egyik első Roco mozdonya volt, csakhogy egy idő után nagyon akadozva járt, valószínűleg a rárakodott kosz miatt. Így végül eladtuk. (Azóta is nagyon sajnálom, az egyik kedvencem volt.)

2.) Roco BR

 

A mappában található képek előnézete Képek, rajzok, vázlatok